BLOGGMENY
YOGA WORLD
Mind

Vardagsyoga och motivation

Just nu känns det extra lätt att fastna i den där cirkeln av “jobba, äta sova”. Det som ger livet guldkant kräver på något sätt lite extra planering. Att prioritera bort yogapraktiken då är lätt. Tycker alltid att det är så konstigt hur något som jag vet ger så otroligt mycket ibland kan vara så svårt att upprätthålla.

För mig är alltid “att komma över tröskeln” det svåraste. Brukar jag ofta att påminna mig om att jag faktiskt aldrig har ångrat en yogaklass – någonsin. Det hjälper 🙂 Andra strategier jag har för börja (och fortsätta) yoga när jag egentligen inte tycker att jag hinner/vill/orkar är:

  • Att ha en plats i rummet där yogamattan alltid är utrullad. ”Börja yoga” steget blir mycket kortare när allt redan är förberett.
  • Att hitta balansen. När jag är stressad behöver jag oftast rörelse för att kunna varva ner. Att ”ligga på mage och bara andas” blir kontraproduktivt. Stressar upp mig ännu mer istället. För dig kanske det är tvärtom. Testa dig fram.
  • Att ha en plan. Jag tycker det kan vara svårt att ställa mig på mattan och ”känna in”. Min strategi är ofta: ”katten-kon, solhälsning A + B, rotation, nedvarvning”. I slutändan håller jag mig ändå inte helt till “planen” men den är skön att ha som bas.
  • Att lyssna på bra musik!
  • Att inte vänta på de perfekta förutsättningarna – den perfekta platsen och den perfekta tiden. Den kommer förmodligen inte dyka upp ändå (när du är som mest stressad). Hitta den lucka som passar bäst.
  • Att fokusera på det som ger energi. Inom yoga säger vi ofta att det är i ”obalanserna” som vi kan kan utveckla oss. Stärka upp. När motivationen är låg brukar jag fokusera mer på att göra det som ger mig mest energi istället. Spara det som kräver mer till senare.
  • Att yoga tillsammans med andra! Ensam är inte alltid starkast 🙂

Vad är dina bästa tips?

Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar

Annons