Erika Mul
Yoga World
Yoga

Viparita Karani

Hösten är här och det innebär att mitt sug för lugna hemmakvällar aldrig varit starkare. Gärna framför en värmande brasa eller en mysig film. Det är en tid för lugn och eftertanke – och en perfekt tid för restorativ yoga. Jag har tidigare skrivit om Supta Baddha Konasana. Min favorit för att öppna bröst och höfter. En annan favorit är Viparita Karani, legs-up-the-wall. Positionen lindrar värk i trötta ben och fötter. Underbart efter en dag med mycket stillasittande. Den lugnar även nervsystemet vilket gör att positionen, passande nog, är perfekt att göra på kvällen.

Det enda du behöver är en vägg och kanske filt eller kudde att placera under ländryggen. För att komma så nära väggen som möjligt underlättar det om du börjar med att sätta ena sidan av höften mot väggen. ”Svinga” sen upp benen mot väggen och lägg dig med ryggen mot underlaget. Placera en kudde eller filt under ländryggen och justera tills allt känns bra. Placera armarna längs med sidan av kroppen och låt handflatorna peka uppåt för att öppna upp bröstet. Håll positionen 5-20 min. Om tankarna börjar vandra kan det hjälpa att rikta tankarna mot andetaget.

Annons
Annons

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.