Erika Mul
Yoga World
Yoga

Supta Baddha Konasana – restorativ

Det tog ett tag innan jag förstod storheten med restorativ yoga – men nu är jag fast. Jag har några positioner som jag gärna återkommer till. Supta Baddha Konasana är en av dem. Storheten med den är att den öppnar hela framsidan av kroppen. Underbart efter en dag på jobbet – framförallt när jag suttit mycket framför datorn. Positionen ökar även blodcirkulationen, stimulerar organen och lindrar stress samt menssmärtor.

I den här versionen av Supta Baddha Konasana är det viktigt att du låter bolstret stödja hela ryggen. Använd gärna ett extra block eller kudde under bolstret för extra lutning. Låt dina höfter mjukna och placera något som stöd för dina knän. Var noga med att allt är hundra procent bekvämt. Trickset med restorativa positioner är att grunda väl – kroppen ska vara helt avlastad. När allt känns bra tar du tre djupa andetag innan du låter kroppen slappna av helt. Stanna i positionen minst sex minuter.

För att komma ur positionen för du ihop knäna med hjälp av dina händer. Rulla över på sidan och ta dig långsamt upp till sittande.

Annons
Annons

3 kommentarer

  1. Jag har inget bolster. Utan liggur bara på jogadynan í den här positionen. Har det samma verkan? Eller blir det fel?

    1. Du kan absolut göra övningen – bolstret hjälper dig främst att öppna upp bröstet ytterligare. Testa att vända handflator och underarmar uppåt (antingen med raka armar eller som ”kaktusarmar”) för att få en liknande effekt.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.